10/10/2024 0 Kommentarer
Barn og ADHD
Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) er en av de mest utbredte nevroutviklingsmessige forstyrrelsene blant barn og unge.
Ifølge forskning anslås det at 5-7 % av barn i skolealder har ADHD (Faraone et al., 2015). Det er imidlertid viktig å forstå at lignende symptomer også kan oppstå av andre årsaker, og at både barn og foreldre kan få hjelp til å håndtere barnets smerteuttrykk.
Hva er ADHD?
ADHD deles vanligvis inn i tre typer:
- Overveiende uoppmerksom type: Barn som sliter med å fokusere, organisere oppgaver og følge instruksjoner. De kan ofte glemme avtaler eller miste ting
- Overveiende hyperaktiv-impulsiv type: Barn som viser mye fysisk aktivitet og impulsivitet kan ha vansker med å sitte stille og vente på tur
- Kombinert type: Barn med denne typen har symptomer på både uoppmerksomhet og hyperaktivitet/impulsivitet
ADHD eller noe annet?
Selv om mange barn viser symptomer på ADHD, kan lignende symptomer i noen tilfeller skyldes andre forhold. Forskning viser at barn som opplever stressende hjemmemiljøer eller ustabilitet, kan utvise atferd som minner om ADHD uten at de faktisk har denne diagnosen. I tillegg kan forhold på skolen, som utenforskap eller mobbing, også bidra til symptomer som ligner på ADHD, ettersom slike erfaringer kan påvirke barnets trivsel og konsentrasjon. Folkehelseinstituttet påpeker at miljøfaktorer som stress i hjemmet, konflikter mellom foreldre eller barnets sårbarhet kan føre til symptomer som impulsivitet, hyperaktivitet og uoppmerksomhet (Folkehelseinstituttet, 2020).
Å sikre et stabilt og støttende miljø rundt barnet kan være like viktig som selve diagnostiseringen. Kjenner barnet og foreldrene på slike utfordringer kan man søke profesjonell hjelp, blant annet foreldreveiledning og samtaler for barnet, som kan styrke familiens mestringsevne.
Årsaker til ADHD-symptomer
Selv når ADHD er en riktig diagnose, antas tilstanden å ha en kompleks årsaksbakgrunn som involverer genetiske, miljømessige og nevrobiologiske faktorer. Studier viser at ADHD har en arvelig komponent og ofte forekommer i familier (Thapar et al., 2013). Eksterne faktorer, som eksponering for tobakk, alkohol eller narkotika under graviditet, samt tidlige traumer i barndommen, kan også øke risikoen for ADHD (Biederman et al., 2018).
Utfordringer for barn med ADHD eller lignende symptomer
Barn som viser symptomer på ADHD, enten de har diagnosen eller ikke, kan stå overfor flere utfordringer som kan påvirke hverdagen. Disse kan inkludere:
- Impulsivitet
- Hyperaktivitet
- Vansker med oppmerksomhet
- Emosjonelle utfordringer
- Atferdsproblemer
- Sosiale vansker
- Organiseringsvansker
- Lav toleranse for frustrasjon
Tiltak
Det finnes flere tilnærminger til behandling og støtte for barn som viser symptomer på ADHD eller lignende utfordringer:
- Foreldreveiledning: Veiledning og støtte til foreldre kan være avgjørende for barnets utvikling og trivsel. Gjennom profesjonell veiledning kan foreldre få innsikt i hvordan de kan støtte barnet på en måte som fremmer trivsel og stabilitet i familien (Kaiser & Ramey, 2005)
- Kognitiv atferdsterapi til barnet: KAT kan hjelpe barnet med å forstå og håndtere følelser og tanker, samt utvikle problemløsningsferdigheter (Harpin, 2005)
- Atferdsterapi til barnet: Atferdsterapi kan hjelpe barnet med å lære ferdigheter og strategier for å håndtere hverdagsutfordringer. Dette kan inkludere belønningssystemer for ønsket atferd og sosiale ferdighetstrening (Pelham et al., 2016)
- Medikamentell behandling: I enkelte tilfeller kan medisiner være en effektiv del av behandlingen. Stimulerende medisiner kan hjelpe barn med alvorlige symptomer på ADHD, men bør brukes med forsiktighet og med god oppfølging (Faraone et al., 2015)
Når og hvor kan man søke hjelp?
Når foreldre opplever at barnet deres har utfordringer knyttet til impulsivitet, hyperaktivitet eller uoppmerksomhet, kan det være nyttig å diskutere bekymringene med for eksempel helsesykepleier, fastlege, terapeut eller psykolog. Det er viktig at barnets situasjon og omgivelser er stabile før man eventuelt setter i gang en ADHD-utredning, for å sikre at symptomene ikke skyldes andre faktorer. Gjennom samtaler med barnet kan fagpersoner bidra til å belyse barnets opplevelser og utfordringer, samtidig som foreldreveiledning kan gi foreldrene verktøy til å styrke familiedynamikken.
Å involvere profesjonell hjelp kan være en viktig del av prosessen, både for å gi barnet rom til å uttrykke sine følelser og for å støtte foreldrene i deres rolle. Profesjonell veiledning kan dermed hjelpe hele familien til å skape et støttende hjemmemiljø som fremmer stabilitet og trivsel.
Nærmestring AS tilbyr foreldreveiledning der vi kan kartlegge barnets miljø og livssituasjon for å identifisere eventuelle andre årsaker til symptomene, slik at vi kan gi tilpasset støtte og veiledning til hele familien. Vi kan også bidra med veiledning til foreldre som har barn diagnostisert med ADHD/ADD.
En time hos en av våre erfarne foreldreveiledere kan bestilles her. Timen varer 50 minutter og koster kr 1050. Har du spørsmål kan disse stilles per e-post, eventuelt kan vi kontaktes på telefon 74 39 11 11.
Referanseliste
Biederman, J., Faraone, S. V., & Mick, E. (2018). Genetics of Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Psychiatric Clinics of North America, 41(1), 1-15.
Bjørnebekk, G., & Løkke, J. A. (2019). ADHD-symptomer og miljøfaktorer i hjemmet: En undersøkelse av norske familier. Tidsskrift for Norsk Psykologforening, 56(2), 215-224.
Faraone, S. V., et al. (2015). The Worldwide Prevalence of ADHD: A Systematic Review and Meta-Analysis. The American Journal of Psychiatry, 172(5), 434-441.
Folkehelseinstituttet. (2020). ADHD – Symptomer og årsaker. Hentet fra Folkehelseinstituttet.
Kaiser, A. P., & Ramey, S. L. (2005). The Importance of Parenting in Treating ADHD. The Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 44(3), 246-253.
Thapar, A., Cooper, M., & Rutter, M. (2013). Neurodevelopmental Disorders. Lancet, 381(9875), 1046-1055.
Kommentarer